Elfte timmen.

Jag är inte ointresserad, snarare uttråkad av det som händer politiskt just nu.
Det känns som ett jätte konstigt val.
Att sätta sig in i det har snarare varit ett tvång än ett val. Jag tycker att man har en skyldighet att rösta, vad är det annars för mening med att ha demokrati?
Men det finns ju många olika kanaler att ta till sig allt det här.
Här är ett utdrag ur vad jag tycker är den "bästa" valbevakningen man kan tillgå just nu;

<Peter Settman> Hej Micke! Hur är val-temperaturen i Växjö?
<Mikael Tornving> Hallå Peter! Ja här i Växjö så tycker man att det är svårt att välja rätt och det håller jag med om, för väljer man fel då kanske hela Sverige bara brakar ihop. Och då har jag kommit på ett hjälpmedel som ska hjälpa en att välja rätt.
<Peter Settman> Jaha... Ehh, vad är det?
<Mikael Tornving> Ja, alla partier ger ut såna här broschyrer.
<Peter Settman> Ja...?
<Mikael Tornving> Och i dom broschyrerna så skriver partierna precis hur dom tänker göra om dom får komma till makten. Så läser man bara dom där broschyrerna så ser man ju att; "Det här partiet, dom tycker ju bra saker. Så dom vill jag ska vinna." Så då röstar man på dom. Det är ganska smart faktiskt.
<Peter Settman> Jahaja.. Okej... Ja. Vad står det i broschyrerna då?
<Mikael Tornving> Ja, jag har läst Socialdemokraternas...
<Peter Settman> Mmm...
<Mikael Tornving> Som det står jätte många jättebra saker i. Och då fastnade jag framför allt för den här grejen att; "Vi vill att alla barn ska få den bästa undervisningen i skolan."
<Peter Settman> Mmm...
<Mikael Tornving> Och det tycker jag är jätte bra. För att får man dålig undervisning, då lär man sig ju ingenting så att till svenska folket säger jag; RÖSTA PÅ SOCIALDEMOKRATERNA!
<Peter Settman> Woooh, oh oh, vänta nu! Vad skriver Alliansen då?
<Mikael Tornving> Ja det har jag inte kollat på. Men jag har svårt att tänka mig att det kan vara bättre än den bästa undervisningen för då vore den ju inte bäst. Men jag kan ju kolla... Ja, då skriver dom... Ja det här är ju också bra... "En skola med hög kvalitet är oerhört viktigt för att ge alla elever en bra start i livet." Det är ju jättebra!
<Peter Settman> Aaa... Men du Micke.. Ja, jag förstår det. Men tänk om det inte är så enkelt. Att det inte finns något som är rätt eller fel?
<Mikael Tornving> *Tystnad* I så fall så är ju det väldigt dumt tycker jag.
<Peter Settman> Aaaa, ja, aaa... Ok, var befinner du dig imorgon?
<Mikael Tornving> Imorgon är jag i Sundsvall. Det ska bli jätte kul.

Klockrent!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0